Gå direkt till sidans innehåll

Tydliggöra ansvar för drift och investering av stationär sopsug

Familj vid köksbord
Åtgärd AP. 2. 10
Åtgärdsstatus:
Påbörjad Påbörjad

Stationär sopsug är relativt tekniskt avancerade system och innebär en investeringskostnad och framtida driftkostnader. Kommunen ska i stadsbyggnadsprojekt pröva om det är lämpligt att inrätta en stationär sopsug för nya utvecklingsområden. För att pröva lämpligheten för stationär sopsug behöver utredningar och dialog med berörda exploatörer ske tidigt. Beslut om stationär sopsug, kostnadsansvar, genomförande och kommande driftansvar behöver regleras i avtal eftersom det påverkar utformning av bebyggelsen, utrymmesbehov för avfallshantering och arbetsmiljön och kostnader för stadsbyggnadsprojektet, drift och skötsel samt framtida avfallshämtning.

Resultat

NVOAs styrelse har beslutat om huvudmannaskap. Avfallsutredning har genomförts för inre centrala Nacka där sopsug var ett av alternativen som redovisades.

Ansvarig organisation
  • Kommunstyrelsen
Uppdaterad: 2024-08-01