Indikatorn visar växthusgasutsläpp från vägtrafiken i Nacka. Här ingår personbilar, lastbilar och bussar samt moped och motorcykel.
Utsläpp av växthusgaser från vägtrafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton/invånare) |
---|---|---|---|
0 |
Tunga lastbilar |
1990 |
0,16 |
1 |
Tunga lastbilar |
2000 |
0,18 |
2 |
Tunga lastbilar |
2005 |
0,20 |
3 |
Tunga lastbilar |
2010 |
0,18 |
4 |
Tunga lastbilar |
2011 |
0,09 |
5 |
Tunga lastbilar |
2012 |
0,08 |
6 |
Tunga lastbilar |
2013 |
0,08 |
7 |
Tunga lastbilar |
2014 |
0,08 |
8 |
Tunga lastbilar |
2015 |
0,13 |
9 |
Tunga lastbilar |
2016 |
0,12 |
10 |
Tunga lastbilar |
2017 |
0,12 |
11 |
Tunga lastbilar |
2018 |
0,09 |
12 |
Tunga lastbilar |
2019 |
0,09 |
13 |
Tunga lastbilar |
2020 |
0,08 |
14 |
Tunga lastbilar |
2021 |
0,09 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har totalt sett minskat med 16 procent sedan 2010, och 30 procent ifall minskningen mäts per invånare. Det beror på att invånarantalet ökat mellan 2010 och 2021. Målet till 2030 ser möjligt ut att nå, men minskningstakten måste öka. Mellan 2020 och 2021 skedde ingen minskning av utsläpp från vägtrafiken per invånare.
Minskningen av utsläpp sedan 2010 har främst skett inom personbilar och tunga lastbilar, och utsläppen från bussar har nästan helt försvunnit. Personbilar står för 75 procent av växthusgasutsläppen från vägtrafiken.
Data till indikatorn hämtas från nationella emissionsdatabasen. För enskilda kommuner är statistiken relativt osäker och bör tolkas med viss försiktighet. Emissionsdatabasen uppdateras årligen, även historiska utsläppsvärden uppdateras eftersom utsläppsberäkningarna utvecklas och förbättras kontinuerligt. Procentminskningen för målnivåerna är numera uträknat från totalutsläpp och räknar även in befolkningsökningen.