Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp av växthusgaser från vägtrafik

Indikator MP. 1. 2

Indikatorn visar växthusgasutsläpp från vägtrafiken i Nacka. Här ingår personbilar, lastbilar och bussar samt moped och motorcykel.

Utsläpp av växthusgaser per person från vägtrafik (ton)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton/invånare)

0

Tunga lastbilar

1990

0,16

1

Tunga lastbilar

2000

0,18

2

Tunga lastbilar

2005

0,20

3

Tunga lastbilar

2010

0,18

4

Tunga lastbilar

2011

0,09

5

Tunga lastbilar

2012

0,08

6

Tunga lastbilar

2013

0,08

7

Tunga lastbilar

2014

0,08

8

Tunga lastbilar

2015

0,13

9

Tunga lastbilar

2016

0,12

10

Tunga lastbilar

2017

0,12

11

Tunga lastbilar

2018

0,09

12

Tunga lastbilar

2019

0,09

13

Tunga lastbilar

2020

0,08

14

Tunga lastbilar

2021

0,09

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen och SCB

Kommentar

Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har totalt sett minskat med 16 procent sedan 2010, och 30 procent ifall minskningen mäts per invånare. Det beror på att invånarantalet ökat mellan 2010 och 2021. Målet till 2030 ser möjligt ut att nå, men minskningstakten måste öka. Mellan 2020 och 2021 skedde ingen minskning av utsläpp från vägtrafiken per invånare.

Minskningen av utsläpp sedan 2010 har främst skett inom personbilar och tunga lastbilar, och utsläppen från bussar har nästan helt försvunnit. Personbilar står för 75 procent av växthusgasutsläppen från vägtrafiken.

Data till indikatorn hämtas från nationella emissionsdatabasen. För enskilda kommuner är statistiken relativt osäker och bör tolkas med viss försiktighet. Emissionsdatabasen uppdateras årligen, även historiska utsläppsvärden uppdateras eftersom utsläppsberäkningarna utvecklas och förbättras kontinuerligt. Procentminskningen för målnivåerna är numera uträknat från totalutsläpp och räknar även in befolkningsökningen.

Uppdaterad: 2023-08-14