Indikatorn visar växthusgasutsläpp från vägtrafiken i Nacka. Här ingår personbilar, lastbilar och bussar samt moped och motorcykel.
Utsläpp av växthusgaser från vägtrafik
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton/invånare) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
1990 |
1,29 |
1 |
Totalt |
2000 |
1,14 |
2 |
Totalt |
2005 |
1,13 |
3 |
Totalt |
2010 |
0,97 |
4 |
Totalt |
2011 |
0,95 |
5 |
Totalt |
2012 |
0,88 |
6 |
Totalt |
2013 |
0,84 |
7 |
Totalt |
2014 |
0,81 |
8 |
Totalt |
2015 |
0,80 |
9 |
Totalt |
2016 |
0,76 |
10 |
Totalt |
2017 |
0,79 |
11 |
Totalt |
2018 |
0,78 |
12 |
Totalt |
2019 |
0,76 |
13 |
Totalt |
2020 |
0,70 |
14 |
Totalt |
2021 |
0,69 |
15 |
Totalt |
2022 |
0,60 |
16 |
Totalt |
2023 |
0,59 |
17 |
Personbilar |
1990 |
1,01 |
18 |
Personbilar |
2000 |
0,86 |
19 |
Personbilar |
2005 |
0,81 |
20 |
Personbilar |
2010 |
0,67 |
21 |
Personbilar |
2011 |
0,63 |
22 |
Personbilar |
2012 |
0,59 |
23 |
Personbilar |
2013 |
0,57 |
24 |
Personbilar |
2014 |
0,55 |
25 |
Personbilar |
2015 |
0,58 |
26 |
Personbilar |
2016 |
0,56 |
27 |
Personbilar |
2017 |
0,58 |
28 |
Personbilar |
2018 |
0,59 |
29 |
Personbilar |
2019 |
0,58 |
30 |
Personbilar |
2020 |
0,52 |
31 |
Personbilar |
2021 |
0,51 |
32 |
Personbilar |
2022 |
0,45 |
33 |
Personbilar |
2023 |
0,44 |
34 |
Lätta lastbilar |
1990 |
0,08 |
35 |
Lätta lastbilar |
2000 |
0,08 |
36 |
Lätta lastbilar |
2005 |
0,09 |
37 |
Lätta lastbilar |
2010 |
0,09 |
38 |
Lätta lastbilar |
2011 |
0,17 |
39 |
Lätta lastbilar |
2012 |
0,15 |
40 |
Lätta lastbilar |
2013 |
0,14 |
41 |
Lätta lastbilar |
2014 |
0,14 |
42 |
Lätta lastbilar |
2015 |
0,08 |
43 |
Lätta lastbilar |
2016 |
0,08 |
44 |
Lätta lastbilar |
2017 |
0,08 |
45 |
Lätta lastbilar |
2018 |
0,09 |
46 |
Lätta lastbilar |
2019 |
0,09 |
47 |
Lätta lastbilar |
2020 |
0,08 |
48 |
Lätta lastbilar |
2021 |
0,08 |
49 |
Lätta lastbilar |
2022 |
0,07 |
50 |
Lätta lastbilar |
2023 |
0,07 |
51 |
Tunga lastbilar |
1990 |
0,17 |
52 |
Tunga lastbilar |
2000 |
0,18 |
53 |
Tunga lastbilar |
2005 |
0,20 |
54 |
Tunga lastbilar |
2010 |
0,19 |
55 |
Tunga lastbilar |
2011 |
0,09 |
56 |
Tunga lastbilar |
2012 |
0,08 |
57 |
Tunga lastbilar |
2013 |
0,08 |
58 |
Tunga lastbilar |
2014 |
0,08 |
59 |
Tunga lastbilar |
2015 |
0,13 |
60 |
Tunga lastbilar |
2016 |
0,12 |
61 |
Tunga lastbilar |
2017 |
0,12 |
62 |
Tunga lastbilar |
2018 |
0,09 |
63 |
Tunga lastbilar |
2019 |
0,09 |
64 |
Tunga lastbilar |
2020 |
0,09 |
65 |
Tunga lastbilar |
2021 |
0,09 |
66 |
Tunga lastbilar |
2022 |
0,07 |
67 |
Tunga lastbilar |
2023 |
0,07 |
68 |
Bussar |
1990 |
0,02 |
69 |
Bussar |
2000 |
0,02 |
70 |
Bussar |
2005 |
0,02 |
71 |
Bussar |
2010 |
0,01 |
72 |
Bussar |
2011 |
0,06 |
73 |
Bussar |
2012 |
0,05 |
74 |
Bussar |
2013 |
0,04 |
75 |
Bussar |
2014 |
0,04 |
76 |
Bussar |
2015 |
0,00 |
77 |
Bussar |
2016 |
0,00 |
78 |
Bussar |
2017 |
0,00 |
79 |
Bussar |
2018 |
0,00 |
80 |
Bussar |
2019 |
0,00 |
81 |
Bussar |
2020 |
0,00 |
82 |
Bussar |
2021 |
0,00 |
83 |
Bussar |
2022 |
0,00 |
84 |
Bussar |
2023 |
0,00 |
85 |
Mopeder och motorcyklar |
1990 |
0,00 |
86 |
Mopeder och motorcyklar |
2000 |
0,01 |
87 |
Mopeder och motorcyklar |
2005 |
0,01 |
88 |
Mopeder och motorcyklar |
2010 |
0,01 |
89 |
Mopeder och motorcyklar |
2011 |
0,00 |
90 |
Mopeder och motorcyklar |
2012 |
0,00 |
91 |
Mopeder och motorcyklar |
2013 |
0,00 |
92 |
Mopeder och motorcyklar |
2014 |
0,00 |
93 |
Mopeder och motorcyklar |
2015 |
0,00 |
94 |
Mopeder och motorcyklar |
2016 |
0,00 |
95 |
Mopeder och motorcyklar |
2017 |
0,00 |
96 |
Mopeder och motorcyklar |
2018 |
0,01 |
97 |
Mopeder och motorcyklar |
2019 |
0,01 |
98 |
Mopeder och motorcyklar |
2020 |
0,01 |
99 |
Mopeder och motorcyklar |
2021 |
0,00 |
100 |
Mopeder och motorcyklar |
2022 |
0,00 |
101 |
Mopeder och motorcyklar |
2023 |
0,00 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har totalt sett minskat med 25 procent sedan 2010, och 39 procent ifall minskningen mäts per invånare. Att minskningen är så mycket större när man räknar per invånare beror på att invånarantalet ökat mellan 2010 och 2023. Mellan 2022 och 2023 skedde en liten minskning i utsläpp (1,3 procent), efter en stor minskning mellan 2021 och 2022. För att nå målet måste minskningstakten öka igen.
Minskningen av utsläpp sedan 2010 har främst skett inom personbilar och tunga lastbilar. Utsläppen från bussar har nästan helt försvunnit, men var relativt låga från början. Personbilar står för 75 procent av växthusgasutsläppen från vägtrafiken.
Data till indikatorn hämtas från nationella emissionsdatabasen. För enskilda kommuner är statistiken relativt osäker och bör tolkas med viss försiktighet. Emissionsdatabasen uppdateras årligen, även historiska utsläppsvärden uppdateras eftersom utsläppsberäkningarna utvecklas och förbättras kontinuerligt. Procentminskningen för målnivåerna är numera uträknat från totalutsläpp och räknar även in befolkningsökningen.